Află ce mănâncă, cum se antrenează și ce îți recomandă nutriționistul lui Cristiano Ronaldo, cel mai scump jucător de fotbal din lume.

La 34 de ani, John este directorul departamentului de nutriție sportivă din cadrul companiei Herbalife, consultantul în nutriție a numeroase echipe și atleți celebri și are un doctorat în biochimie de la Universitatea UCLA din California. Ultramaratonist și fost ciclist de performanță, John Heiss deține un record la competiția Furnace Creek 508, o cursă de ciclism de circa 820 de kiloemtri.

Am discutat cu John cu ocazia lansării în România a gamei de nutriție sportivă Herbalife24, ale cărei produse (Formula 1 Sport, Hydrate, Prolong, Rebuild Strenght și Rebuild Endurance) sunt concepute și dezvoltate de el.

Ești om de știință, dar și sportiv pasionat. Care sunt realizările de care ești cel mai mândru?
Profesional, de obținerea doctoratului în biochimie. A fost dificil, dar sunt foarte mândru de publicarea lucrării mele. Pe plan sportiv, cea mai mare realizare am avut-o vara aceasta, când am participat la un ultramaraton de 160 de kilmometri. Nu l-am finalizat, pentru că m-am accidentat și am parcurs doar 100 de kilometri, dar participarea a însemnat mult pentru mine.

Cum te pregătești înainte de o astfel de cursă?
Cu o lună înainte mă antrenez, probabil, 15 ore pe săptămână. Nu e mult, știu, dar am și un job full time. Încerc să mănânc cât mai curat; nu elimin carbohidrații, dar am grijă la ei. Slăbiciunea mea sunt negresele, așa că după ce mă întorc de la un antrenament intens beau un shake pentru recuperare și mănânc o negresă. În schimb, nu consum deloc alcool.

Lucrezi cu sportivi de talie mondială, precum Cristiano Ronaldo. Ne poți împărtăși un secret din dieta lui?
Pentru că se antrenează atât de intens, Cristiano consumă mulți carbohidrați. La micul dejun mănâncă terci din fulgi de ovăz cu pudră de acai deasupra. Sau adaugă pudra de acai peste un shake. Ăsta e secretul lui – acaiul are o tonă de antioxidanți, e un fruct grozav!

Care sunt cele mai frecvente greșeli de nutriție pe care le fac pasionații de sport?
În primul rând, nu mănâncă ce trebuie, când trebuie. Carbohidrații trebuie consumați înainte sau după un antrenament, nu seara, când ți-e foame. În al doilea rând, nu consumă suficiente grăsimi sănătoase și suficiente proteine, mai ales femeile. O altă problemă este faptul că nu mănâncă după sală. O gustare cu proteine sau carbohidrați la jumătate de oră după antrenament te ajută să te simți sătul și să arzi și mai multe calorii.

Ce ar trebui să mâncăm înainte și după sală, pentru rezultate optime?
Teoriile nutriționale spun că trebuie să mănânci proteine doar după antrenament, nu înainte, eu spun că poți servi liniștit 20-25 de grame de proteine înainte de antrenament și aceeași cantitate după. În cazul unui maraton, antrenamentele pe stomacul gol au devenit tot mai populare. Asta înseamnă că te trezești și alergi sau mergi cu bicicleta vreo două ore, pe stomacul gol. Iar când termini, îți faci un mic-dejun mai bogat.

Crezi că e o alegere sănătoasă?
Da! Eu, personal, o practic. Mă trezesc, nu mănânc nimic, pedalez vreo două ore și când termin, iau un mic-dejun imens – un shake de 500-600 de calorii. Astfel, îmi antrenez corpul să ardă grăsimile mai eficient.

Care sunt cele trei alimente pe care le ai mereu în frigider?
Lapte, ouă și diverse legume. Laptele și ouăle sunt nelipsite, iar legumele variază în funcție de sezon: kale, morcovi, ardei grași, avocado etc.

Foto: Herbalife