Descoperă povestea unui pălărier… nebun, care nu doar că se joacă cu forme, volume și concepte, dar a avut tăria de a se aventura pe cea mai mică ușă a designului din România – cea dedicată pălăriilor.

Povestește-ne despre parcursul brandului Kristina Dragomir și înclinația față de o meserie care devine din ce în ce mai rară, cea de pălărier.
Primul meu proiect de modă a fost construit în jurul accesoriilor vestimentare. La începutul anului 2005, piață de modă românească era în plină dezvoltare, iar acest tip de proiect axat doar pe accesorizare vestimentară a primit un feedback extraordinar din partea clientelor și a vedetelor, pe care am reușit să le fidelizez în scurt timp. Proiectul s-a dezvoltat spectaculos și într-un an de zile l-am transformat într-un brand. Am lansat prima colecție în 2008, la începutul lunii septembrie. Colecția a fost structurată în jurul unor concepte îndrăznețe și a unor forme nonconformiste, devenind foarte repede răsfățata presei. Greul a venit după un an, când ne-am dorit să ne extindem și să completăm colecția de pălării cu modele personalizate. Fabricile care produceau materiale pentru pălării erau închise demult, iar meșteșugării cu tradiție se reorientaseră către alte meserii. Am fost nevoită să mă îndrept către piață londoneză pentru realizarea unei linii complete de calapoade personalizate, de unde ulterior am achiziționat și toate materialele couture pe care mi le doream. Tot acest proces a durat aproape un an pană când am reușit să utilez complet atelierul și să deprindem tehnica modelării pe calapod și a finisajului.

Simți că ai ajuns la o maturitate artistică sau îți cauți, în continuare, făgașul?
Deși am ajuns la o maturitate artistică, continui să experimentez. Pălăriile pe care le creez astăzi nu se mai „asază“ pe cap, ci îl reconfigurează prin forme volumetrice. Am trecut de la head design la sculptură mică, de la transformarea calotei în personaje de ficțiune la experimentarea unor diferite tehnici de transpunere tridimensională a formei în material ceramic, porțelan, bronz, sau sticlă, făcând pălăria un concept în sine. În paralel mă preocupă și ornamentarea alternativă a pălăriei. Mi-am decorat până acum pălăriile cu miniaturi din porțelan, cu flori naturale presate, cu așchii de lemn, cu elemente de structură adaptate miniatural – forme preluate de la decorațiunile exterioare ale fațadelor. Următorul proiect va fi și mai ambițios, urmând că pălăria să treacă prin diferite câmpuri magnetice cu ajutorul materialelor plastice bicomponente.

Cine îți poartă creațiile?
Oameni frumoși, celebri și creativi. Bea Åkerlund, stilistul preferat al Hollywood-ului, Prințesa Maria, Principesa Margareta a României, Rita Ora, Janelle Monae, Cameron Monaghan, Aino Jawo de la Icona Pop sunt doar câteva exemple.

Ce înseamnă pentru tine titlul de Furnizor al Casei Regale a României?
A fost un moment important în creșterea notorietății brandului Kristina Dragomir, o onoare deosebită, precum și o apreciere a calității pălăriilor create pentru Alteța Sa Regală Principesa Margareta.

Care sunt modelele tale în această meserie?
Philip Treacy și Maiko Takeda. Două afaceri de succes construite pe creații total neconvenționale. Doi artiști excepționali care creează piese cu totul unice, folosind geometria și spațiul ca bază.

Care este piesa ta preferată din colecție?
Nu am o piesă preferată, ci o întreagă colecție – cea de primăvară-vară 2016 (n.a. două dintre pălării le vezi în galeria foto). O colecție în care forma pălăriei este redusă la o formă esențială. Am mizat mult pe detaliul original, plasat ingenios. Astfel că decorarea pălăriilor s-a realizat cu ajutorul florilor naturale, presate. O tehnică inedită, un procedeu de imprimare cu flori naturale pe suporturi organice, pe care l-am înscris cu brevet de invenție.

Unde pot fi găsite creațiile tale?
În cele mai selecte și exclusiviste concept store-uri internaționale. L'Eclaireur, unul dintre cele mai vechi și renumite concept store-uri pariziene, prestigiosul concept store japonez, Beams International din Japonia, Muzeul de Artă Contemporană din Chicago, The Residency/WhoYouAre – Hollywood/LA, Swinger International Milano sau Marc by Marc Jacobs din Bruxelles sunt doar câteva exemple.

 

Portretul Kristinei: fotografie de Paul Buciuța; hairstylig: Cristina Grama/Fason