Pentru majoritatea pasionaților de sport, să alergi un maraton sau să treci linia de sosire a unui triatlon reprezintă un obiectiv onorabil. Există, însă, cei care au nevoie de mai mult, mult mai mult. Pentru ei există cursele-aventură.

Poate că ai auzit de "nebunii" care se strâng în echipe și pleacă în curse care durează în medie în jur de 12 ore, dar uneori se întind și peste o săptămână. Fac trekking prin sălbăticie fără GPS, se cațără pe munți, aleargă off-road pe mountain bike și vâslesc pe lacuri și pe râuri într-un kayac canoe. De fapt, nu sunt nebuni. Printre legendele acestui sport se numără oameni cu ocupații obișnuite: IT-iști, bucătari, afaceriști, dar și cântăreți de operă sau piloți. Oameni care au decis într-un moment al vieții să dea libertate pasiunii pentru mișcare și aventură în aer liber și să își testeze limitele într-o cursă-expediție.

O testare dincolo de limite
Frumusețea acestor curse este faptul că niciuna nu seamănă cu cealaltă. Traseele sunt extrem de diferite și singurul lucru cert este că tu și echipa ta trebuie să plecați din punctul de pornire stabilit și să treceți linia de sosire marcată pe hartă.

De regulă, o cursă este alcătuită pe modelul triatlonului. O porțiune de parcurs pe jos care constă în alergare pe trasee montane, trekking sau chiar cățărare. O porțiune de mountain bike și o porțiune pe apă, de obicei într-un kayac. Nu există traseu prestabilit, fiecare echipă concurentă primește o hartă și instrucțiuni cu privire la punctele de control sau legat de locurile în care vor schimba disciplina. Participanții trebuie să se prezinte în echipe de 2-4 persoane, în funcție de cursă.
Cele mai scurte curse sunt cele de sprint, care pot fi parcurse în mai puțin de șase ore. Intermediare ca dificultate sunt cursele de 12 sau 24 de ore, iar pentru cei foarte antrenați sau foarte aventuroși, există cursele-expediție, care se derulează pe mai multe zile.

Pregătește-ți corpul și mintea
Hotărăște la ce fel de cursă vrei să participi sau află ce e disponibil în zona ta și antrenează-te în conformitate. Pentru o cursă scurtă, aplică un plan de antrenament ca pentru un semi-maraton, pentru una lungă, urmează un plan de antrenament de maraton. Atenție, mușchii folosiți la alergare sunt diferiți de cei folosiți pentru trekking, așa că încearcă să te antrenezi pe un teren cât mai apropiat de ceea ce vei întâlni în cursă.

Pe lângă antrenamentul de anduranță și tonifierea mușchilor pentru trekking, ia în considerare elementele suplimentare: obișnuiește-te cu terenul accidentat, probează-ți echipamentul și poartă kilogramele în plus pe care le vei avea în cursă și la antrenamente, ai grijă de picioare și folosește parazăpezi pentru încălțări, ca să te ferești de pietricele "intruse".

Pe apă trebuie să fii cât se poate de încrezător în capacitatea ta de a înfrunta orice situație. Mergi la un club de kayac-canoe și învață tehnica. Cu cât știi să vâslești mai bine, cu atât vei fi mai eficient pe apă. Învață să ieși în apă și să revii în ambarcațiune.

Pentru secțiunea de mountain bike, cel mai bun antrenament este să ieși pe teren accidentat și să îți însușești tehnicile de bază la trecerea peste obstacole. Încearcă și câteva curse off-road și vei înțelege ce înseamnă adrenalina și mediul competițional.

3 Curse pe care ai putea să le încerci
OK, poate nu ești pregătit acum, dar până la anul cu siguranță te poți alinia la start.

12 ore. 3 septembrie 2016, New Forest Adventure Race, Anglia. Vei avea de parcurs 60 de kilometri, iar echipele pot fi flexibile: de la 1 la 4 participanți.

24 de ore. 9 septembrie 2016, Lost in Kajaani, Finlanda. Te așteaptă 80 de kilometri de aventură și ai nevoie de o echipă mixte cu patru membri.

Expediție. 3 iunie 2016 Corsica Raid, Franța. 350 de kilometri (da, ai citit bine!) – cu trekking, trasee de noapte, alpinism, porțiuni de escaladă, înot, kayac și orientare, obligatoriu în echipă.