Un psiholog, un nutriționist și un profesor de yogilates te învață cum.

Sfatul psihologului: calmează-ți anxietatea

Perioada sarcinii îți va aduce o mulțime de schimbări la nivel hormonal și fluctuații care îți vor afecta dispoziția. "Adevărul este că nu există la nivel psihic un corespondent real pentru pofta de ceva. Nevoia de a ronțăi sau de a mânca un anumit lucru vine mai degrabă dintr-o stare de anxietate care se traduce prin nevoia de ceva liniștitor, adică, de cele mai multe ori ceva bun de mâncare", spune psihologul Andreea Dîrzu. "Atunci când te confrunți cu o stare de neliniște, încearcă să te liniștești prin altceva decât mâncare nesănătoasă. Imaginația este cea mai bună armă în acest demers."

Un alt truc pe care îl poți folosi pentru a-ți distrage atenția în primele 10 minute ale poftei, cele mai importante din proces, ar fi să încerci exerciții de relaxare, aromaterapie sau chiar să telefonezi unui prieten – activități care oferă plăceri similare sau poate chiar mai mari decât un aliment anume.

Sfatul nutriționistului: mănâncă rațional

"Pofta este o senzație care apare chiar și în afara sarcinii, însă ea trebuie controlată, ca să nu mănânci mecanic. Satisfacerea poftei într-o manieră inconștientă duce la supraalimentare, prin creșterea aportului caloric total. Asta pentru că alimentele preferate sunt, de obicei, hipercalorice: grăsimi, zahăr sau o combinație între acestea", spune dr. Anda Avramescu, medic nutriționist.

Gustul și preferințele alimentare se modifică pe durata sarcinii, mai ales din cauze hormonale. Iar printre cele mai comune pofte ale gravidelor, din experiența nutriționistului Anda Avramescu, sunt cea de ciocolată, înghețată și murături. Însă, pentru că poftele nu se bazează pe o nevoie reală a mamei sau a fătului, ci sunt o dorință urgentă pentru un anumit tip de aliment, ele nu trebuie neapărat satisfăcute. Dacă totuși nu reziști ispitelor, încearcă să înlocuiești alimentele nesănătoase legume, fructe, diverse semințe sau un simplu pahar cu apă, care îți va da senzația de sațietate.

Sfatul profesorului de yogilates: conectează-te cu tine

Carlos L’Abbate, profesor de yogilates la World Class, îți propune o tehnică mai puțin convențională, anume aceea de a te conecta cu iubirea pe care o porți. "O viitoare mămică are nenumărate temeri, fiind unul dintre motivele pentru care se refugiază în poftele pentru diferite alimente. Însă are și un sentiment sporit de iubire, iar această tehnică o va ajuta să îl adâncească, redirecționând energia dinspre pofte", spune Carlos. Atunci când ai poftă de junk food, întinde-te confortabil și conectează-te la tine prin respirație, urmărind-o pentru câteva secunde.

"Astfel, vei ajunge să-ți conștientizezi corpul, fără să te gândești la el, ci simțindu-i vitalitatea. Apoi, peste câteva secunde te poți conecta cu bebelușul. Și, în acest caz, nu te vei gândi în mod direct la copilul tău, ci îl vei simți cu o minte «silențioasă». În acest spațiu de liniște, vei fi una cu bebelușul tău, apoi îi vei permite iubirii infinite să apară. Mulți se folosesc de mâncare pentru a se ascunde de lipsa de conexiune cu această iubire. Însă, o viitoare mamă are posibilitatea de a se conecta cu ea încă din pântece; tot ce trebuie să facă este să fie conștientă de iubirea infinită", spune Carlos.