Da, dacă o bei când și cum trebuie.

Thomas Jefferson spunea despre cafea că este băutura preferată a lumii civilizate. Și cu greu l-ai putea contrazice, mai ales dacă ai o cană de cafea în mână chiar în timp ce citești acest text. Și nu trebuie să te simți vinovat – nu îți va dăuna. Ba chiar ai o mulțime de beneficii. Trebuie doar să ții cont de cinci criterii.

Cum o alegi

La acest capitol, cel mai important criteriu rămâne gustul. Îți vei da treptat seama ce tip de cafea îți place, în funcție de aromă și tărie. Dacă o preferi ceva mai slabă, te vei împăca de minune cu cea etiopiană sau, dacă te dai în vânt după cea consistentă, cu aromă de ciocolată, caută una braziliană. Când ți-o pregătești la espressor sau o comanzi la restaurant, ea se împarte, în ordinea descrescătoare a concentrației de cofeină, în espresso, leggero, ristretto sau chiar decaffeinato.

Cum o prepari

Îți poți face cafea la filtru, fierbând-o în ibric sau folosind esspresorul, care este, de fapt, și cea mai eficientă metodă, pentru că o poți prepara atât din cafea măcinată, cât și cu capsule. E gata rapid, în mai puțin de un minut, iar unul dintre avantaje este că știi de fiecare dată ce concentrație de cofeină vei avea în cază. Astfel, nu mai ai parte de surprize neplăcute, de genul gustului prea amar ori prea slab. Poți să folosești aparatul de cafea Latissima Touch, care prepară în câteva secunde 6 reţete delicioase de cafea, cu o singură apăsare de buton.

La ce ore e bine să o bei

Teoretic, în organismul nostru cofeina „lucrează“ timp de opt ore, așa că poți bea cafea imediat ce te trezești și la prânz. Studii recente spun că la ora 14 și 16 minute, corpul are parte de cea mai mică doză de energie. Așa că, poți bea a doua porție chiar atunci și nu mai târziu, ca să te asiguri că efectul ei te va ajuta pentru efortul depus mai târziu la serviciu ori la sală, fără să îți dea insomnii. În plus, consumând cafea înainte să faci sport, reduci la jumătate riscul de febră musculară.

Câte cafele poți savura într-o zi

Consumul de cofeină nu dă dependență – asta spun ultimele studii, care au demonstrat că, dacă în anumite zile crești cantitatea, poți oricând să o scazi la loc. Cu toate astea, cel mai bine este să nu depășești două căni în fiecare zi, una dimineața și una pe la prânz. În concentrații potrivite, adică nu mai mult de 120 de grame (de exemplu, o capsulă Grand Cru Espresso conţine între 60-90 mg cafeină, iar un Nespresso Lungo, între 80-120 mg), capeți energie pentru toată ziua și nu există riscuri de reacții adverse – insomnii, palpitații. 

Ritualul perfect de consum

Se spune că o cafea cu adevărat aromată nu are nevoie nici de zahăr, nici de lapte. Dacă nu te poți despărți de gustul dulce, folosește zahăr brun, zaharină sau chiar miere și lapte degresat. Nu uita că orele petrecute la sală au avut un scop.