Simți adesea stări de tristețe, plictiseală, irascibilitate? Înainte să îți acuzi psihicul că te sabotează, fii mai atent la alimentele consumate.

"Ești ceea ce mănânci" nu este un clișeu. Într-adevăr, alimentele pe care le consumi îți influențează starea de spirit, iar asta s-a tot demonstrat prin mai multe studii și experimente. Practic, dacă ai anumite deficiențe de nutrimente, este normal să te simți mai slăbit, mai lipsit de chef sau mai amețit decât atunci când ți-ai luat toate vitaminele de care aveai nevoie.
Iată câteva trucuri prin care poți gestiona dependența mâncare-stare de spirit.

Mănâncă suficient de des

Practic, atunci când trec multe ore între două mese, nivelul glicemiei scade și te vei simți fără energie. Dacă vrei să îți menții un nivel bun al glicemiei, ar trebui să îți organizezi cât mai isteț mesele și gustările. Încearcă, totuși, să eviți gustările cu zahăr, pentru că ele vor produce o creștere bruscă a glicemiei, dar și o scădere la fel de rapidă.

Nu sări peste mese

Dacă a trecut prea mult timp între mese și te însoțește o foame teribilă, nu înseamnă că poți compensa cu o masă dublă, ca să echilibrezi lucrurile. Ba dimpotrivă, va fi și mai rău! Nu aștepta să îți fie foarte foame pentru a mânca.

Nu exclude carbohidrații, însă alege-i pe cei buni

Carbohidrații stimulează producția de serotonină, așa numitul hormon al fericirii. Un studiu al Universității din Arizona a scos la iveală faptul că dietele foarte sărace în carbohidrați pot genera stări de oboseală și amețeală. Asta nu înseamnă că trebuie să îi consumi în exces, ci să alegi alimentele cu carbohidrați buni, precum cerealele integrale, fructele, lintea, năutul.

Fă-ți cu grijă lista de cumpărături

Ca să eviți ceea ce mai nou numim "mood swings", este important să consumi alimentele care conțin proteine, fibre sau multe vitamine. Iată de ce:

Proteine. Ca să te asiguri că ai energie pentru toată ziua și task-urile zilnice nu te vor întrista peste măsură, asigură-te că ai inclus în meniul tău și proteine suficiente. Acestea asigură o absorbție mai lentă a carbohidraților în sânge. Consumă carne slabă, ouă, fructe de mare sau tofu.

Fibre. Este important să consumi zilnic fibre nu numai pentru o digestie sănătoasă, dar și pentru că anumite fibre încetinesc absorbția zahărului din sânge, menținând constant nivelul glicemiei. Găsești aceste fibre în orez, în mazăre sau în mere și pere.

Vitamine. Nu este vreun secret că alimentația trebuie să fie bogată în vitamine. Însă unele dintre ele au un efect mai mare asupra stării de spirit. Spre exemplu, vitamina D îți poate influența stările cauzate de schimbarea vremii sau a temperaturii. Pentru a-ți lua doza de vitamina D, consumă lapte degresat, gălbenuș de ou sau lapte de soia.