Ți-am făcut o listă cu cele mai importante suplimente şi cu beneficiile lor. Alege în funcție de nevoile tale și vei obține rezultate pe măsură.

Unii ar spune că cele mai bune suplimente sunt cele pe care le folosești. Deși remarca pare o glumă, se poate raporta şi la realitate. De cele mai multe ori, cei care fac sport aleg două produse și încearcă să afle care dintre ele este mai bun, mai eficient sau mai ieftin. Dar, înainte să iei orice decizie, cel mai important este să știi de ce ai nevoie de un supliment nutritiv şi cât timp trebuie să-l consumi sau când, pentru a obține efectele dorite.

Mai jos ai un minighid cu cele mai importante cinci grupe de suplimente și beneficiile lor. După ce îl parcurgi, cu siguranță vei ști mai bine ce îi trebuie corpului tău.

Pudra proteică:

- ajută la refacerea musculară;
- este indicată în stări de malnutriţie;
- completează necesarul proteic zilnic;
- poate fi folosită în loc de o masă și se administrează rapid;
- ajută la creşterea de masă musculară de calitate;
- conţine aminoacizi care stimulează refacerea musculară şi susţine sistemul imunitar.

Băuturile izotonice:

- se folosesc în eforturile de durată de peste o oră, pentru a reface rezervele de glicogen muscular şi pentru stabilizarea glicemiei;
- refac echilibrul acido-bazic al organismului prin creşterea Ph-ului și deficitul de electroliţi rezultaţi din transpiraţia abundenţă;
- previn crampele musculare.

Batoanele proteice:

- sunt foarte utile când nu ai timp să mănânci o masă bogată în nutrimente sau în călătorii ori drumuri lungi, pentru a reface organismul şi a-i furniza energie;
- este un "dulce" permis, deoarece conţinutul de zahăr este mai scăzut decât în cazul dulciurilor clasice.

Vitamine şi minerale:

- sunt utile în cazul în care nu obții din alimentaţie necesarul zilnic;
- menţin o stare sănătate optimă;
- reglează metabolismul;
- îmbunătățesc sistemul imunitar;
- ajută la refacerea organelor interne;
- susţin funcţionarea optimă a sistemelor hormonale şi musculare.

Extractele din plante (cafeină, antioxidanţi, stimulente, inhibitoare):

- stimulează funcţionarea glandelor hormonale;
- activează sistemul nervos;
- cresc capacitatea de concentrare şi de lucru;
- ajută la refacerea organismului în timpul somnului;
- intensitifică metabolismul.

Acestea sunt, pe scurt, câteva beneficii ale celor mai folosite categorii de suplimente de pe piaţă. Există foarte multe companii care produc astfel de produse, iar pe unele dintre ele (Isostar, Gerlinea sau Power Bar) le găsești şi în reţeaua de săli World Class.

Desigur că există multe alte categorii, dar, după cum spuneam, trebuie să ştii exact pentru ce folosești suplimentele şi la ce efecte să te aştepți. De asemenea , trebuie să știi care este dozarea optimă și pentru cât timp este indicat să le folosești, raportat la nevoile tale.

Ideal ar fi să apelezi la un antrenor specializat în nutriţie sportivă, care te poate ajuta să iei o decizie cât mai corectă.

Alex Marcu este Personal Trainer Manager World Class și specialist în nutriție sportivă.