Te-ai întrebat vreodată care este primul și cel mai important pas pe care poți să-l faci pentru sănătatea ta? Experții noștri au răspuns la unison: să ai o dietă curată și echilibrată.

"Mâncarea reprezintă 50% din sănătatea fiecăruia din noi. 95% dintre bolile cu care ne confruntăm azi (lifestyle diseases) au legătură cu felul în care ne hrănim și pot fi prevenite. Ceea ce mâncăm afectează felul în care gândim, simțim și acționăm", spune Larisa Petrini, Health Coach și Corporate Wellbeing Strategist. "Mâncarea este combustibil. Trebuie să fim atenți la ce, când și cum mâncăm, dacă vrem să funcționăm optim pe termen lung", adaugă Larisa Petrini.

Pe de altă parte, să fii sănătos nu înseamnă să nu fii bolnav, așa cum ai putea crede. "Sănătate înseamnă energie și vitalitate, poftă de viață și optimism", precizează Larisa Petrini. Nu uita că din mâncare sănătoasă (în special hrană crudă) iei foarte multă energie, însă poți irosi la fel de multă prin cea nesănătoasă (prea multe proteine animale, combinații greșite, nivel scăzut de hidratare).

Ca să îți schimbi alimentația, trebuie să începi cu pași mici. Nicio schimbare radicală nu funcționează pe termen lung. Larisa Petrini îți spune care sunt primele etape:

Identifică în detaliu obiectivele

Fă o listă cu ele, apoi selectează-le pe cele mai importante trei cu care vrei să începi; este tehnica elefantului: one piece at a time. Transformarea stilului de viață durează și trebuie făcută pas cu pas, cu răbdare, în așa fel încât să îți menții motivația. Ține cont că schimbarea unui obicei, oricât de mic, poate dura între 21 și 66 de zile.

Ține un jurnal

Notează în el fiecare pas pe care îl faci – un pahar de apă băut, o salată mâncată, un antrenament de 20 de minte etc. Un astfel de jurnal te ajută enorm să conștientizezi punctul în care te afli și să îți amintească unde vrei să ajungi.

Reorganizează frigiderul

… și cămară, dacă ai una. Apoi, fă o listă de cumpărături (dacă e nevoie, schimbă locația de unde te aprovizionezi): foarte mulți dintre noi funcționează pe principiul "nu văd, nu mănânc". Așa că, dacă nu ai tentații la îndemână, te vei putea ține mai ușor noul plan alimentar.