Tot timpul sunt prea multe lucruri de făcut și prea puțin timp – job, familie, prieteni, antrenamente – și parcă niciodată nu îți rămâne timp pentru somn. Dar pentru randament în toate, odihna este principalul motor.

1. Îmbunătățești memoria

Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea din New York, realizat pe rozătoare, a scos la iveală faptul că în timpul somnului sunt stimulate porțiunile de creier care sunt active în perioadele de învățare. Întrucât această legătură între mecanismele din spatele memoriei și a somnului era necunoscută până de curând, descoperirea este fundamentală pentru viitoarele cercetări în domeniu.

2. Stimulezi procesul de învățare

O altă descoperire interesantă a beneficiilor somnului asupra creierului presupune învățarea în timpul repausului. Cercetătorii din spatele unui studiu elvețian au efectuat un experiment prin care participanții, împărțiți în două grupuri, au fost puși să învețe cuvinte într-o limbă străină. Ce-i din primul grup le-au memorat în timp ce erau treji, iar ceilalți au ascultat înregistrările în timp ce dormeau. După câteva ore, membrii celui de-al doilea grup aveau un vocabular mai bogat în limba respectivă.

3. Reduci riscurile depresiei

Conexiunea dintre sănătatea mentală și calitatea somnului era cunoscută, însă două studii recente, publicate în revista Sleep Journal, au analizat legătura dintre somn și depresie pe grupuri de gemeni adolescenți și adulți. Rezultatele au arătat că, în cazul adolescenților, somnul cu o durată mai mică de șase ore pe noapte crește riscurile de dezvoltare a depresiilor severe.

4. Cureți creierul de reziduuri și toxine

În timpul somnului, structura celulară a creierului se schimbă, spațiul dintre celule crește cu 60%, iar sistemul glimfatic, cel care transportă materialul rezidual în afara creierului, curăță reziduurile și toxinele generate de celule în timpul activității lor. Cercetătorii de la Universitatea Centrului Medical Rochester din New York cred că aceasta poate fi explicația pentru care somnul insuficient crește riscul de dezvoltare a demenței sau a bolii Alzheimer.

5. Crești performanța sportivă

Un studiu al Universității Stanford a arătat că performanța atletică poate fi influențată de calitatea somnului. Cercetătorii au monitorizat membrii echipei de baschet a universității pe o perioadă de două săptămâni, timp în care aceștia au dormit câte 6 ore și 30 de minute pe noapte. După o altă perioadă, în care durata somnului s-a mărit la 8 ore și jumătate, au ajuns la concluzia că rezultatele sportivilor sunt mai bune atunci când aceștia dorm mai mult.