Chiar dacă te antrenezi de ceva vreme, reevaluează-ți programul și condiția fizică, apoi în funcție de ce observi, schimbă strategia și ia-o treptat.

Mărește-ți rezistența. Poți face asta prin mai multe metode: variază volumul efortului fizic (păstrează intensitatea, dar crește volumul prin durată, distanță, număr de repetări), variază intensitatea (păstrează volumul neschimbat, dar crește intensitatea sau alterneaz-o) ori prin metoda cu intervale (scurte, medii, lungi, cu pauze de 30-90 secunde, până când pulsul revine la 120-130 bătăi/minut).

Dezvoltă forța, atât cea generală (prin exerciții în care sunt implicate principalele grupe musculare), cât și cea specifică (când lucrează una sau mai multe grupe de mușchi). Dar, nu neglija nici încălzirea înainte de antrenament și nici stretchingul de după.

Schimbă programul și ora antrenamentelor. Fiecare organism reacționează altfel la efort fizic în diferite perioade ale zilei. Dacă te antrenezi dimineața, mergi o vreme seara la sală și vezi cum te simți.

Permite-i organismului să se refacă. Creează un raport optim între muncă și odihnă. Somnul, plimbările, masajul, alimentația rațională, evitarea exceselor de orice fel duc la refacerea rapidă a capacității de efort.

Ascultă-ți mintea. Dacă antrenamentul ți se pare greu de fiecare dată și devine un chin, atunci nici rezultatele nu vor apărea. Nu uita că, înainte de toate, trebuie să îți placă ceea ce faci și să găsești partea distractivă în fiecare exercițiu executat. De asemenea, poți alterna periodic exercițiile, chiar să schimbi pe termen scurt sportul practicat (acolo unde este cazul), pentru a nu plafona și a nu plictisi corpul cu același tip de efort fizic.

 

Daniela Vîrza este antrenor personal World Class America House și campioană europeană și dublă vice-campioană mondială la arte marțiale.