Pentru rezultate excelente, trebuie să ai o tehnică pe măsură. Primul pas? Identifică problemele și elimină-le.

În general, greşelile frecvente din procedeele craul, spate şi bras duc la scăderea performanţelor şi la înaintarea ineficientă prin apă. Identifică-ți mișcările incorecte pe care le faci în bazin, apoi, treptat, încearcă să le elimini. Ideal ar fi să lucrezi cu un antrenor care te va ajuta să-ți îmbunătățești tehnica de înot.

Craul

Deși este o tehnică de înot foarte des folosită, este și cea cu cele mai multe greșeli.

Mişcarea braţelor:

• ții brațele întinse când le scoți din apă , ceea ce exclude alunecarea;

• vâslești departe de linia mediană a corpului și astfel faci o tracţiune ineficientă;

• răsucești corpul prea mult, frânând alunecarea;

• ai poziţia corpului pe apă mult prea ridicată sau mult prea scufundată. Rezultatul? Tracțiunea și împingerea sunt ineficiente.

Mişcarea picioarelor:

• execuți bătaia numai din genunchi, așa că în loc să înaintezi, vei sta pe loc sau chiar vei merge înapoi;

• pedalezi exagerat – o altă mișcare greșită care frânează înaintarea;

• ai ruperi dese de ritm, ceea ce duce la pierderea coordonării;

• ai amplitudine prea mare sau prea mică în execuţie și astfel frânezi, pierzând secunde importante. 

Spate

Fiind un procedeu mai puțin solicitant, ar trebui să-ți permită identificarea mai ușoară a greșelilor. Iată la ce trebuie să fii atent și, ulterior, să schimbi:

• la intrarea în apă, orientezi palma în sus;

• prăbuşești palma în apă mult prea în lateral sau depăşind linia mediană a capului;

• la tracţiunea în apă ții braţul întins şi depărtat de corp;

• îți lipsește coordonarea între braţe în fazele activă (intrarea în apă) și pasivă (ieșirea din apă).

Bras

Această tehnică de înot este mai des folosită de femei, având efecte excelente asupra întregii musculaturi. Însă, la fel ca în cazurile precedente, pentru rezultate mai bune și risc minim de accidentări este necesară o tehnică bună. Dacă faci una dintre următoarele greșeli, e timpul să schimbi ceva:

• întârzii prea mult mişcarea braţelor faţă de cea a picioarelor;

• menţii în permanență capul sus, peste nivelul apei;

• inspiri şi expiri prea rapid şi insuficient;

• vâslești mult prea în lateral (mângâierea apei);

• vâslești cu coatele într-o poziţie prea ridicată.

Cătălin Obretin este fost component al lotului național de natație și totodată component al centrului olimpic de natație. Este antrenor personal și instructor de fitness în cluburile World Class. Mai multe despre el găsești aici.