Disconfortul fizic poate fi semn de progres sau de probleme. Află cum să descifrezi semnalele corpului tău.

Continuă, dacă simți:

Dureri musculare la mișcare. Atunci când faci antrenamente lungi și intense, cobori încet greutățile, încerci des exerciții noi, și, cel mai important, antrenezi rar fiecare mușchi, se poate să faci febră musculară. Aceasta apare la 12-48 de ore după antrenament, se simte în special când miști mușchii respectivi și mai intens atunci când îi întinzi (tocmai de aceea, nici stretchingul intens nu ameliorează febra musculară).

Arsuri în timpul antrenamentului. Atunci când faci o serie lungă, menținând mușchiul în tensiune, apare o senzație de arsură. Acesta este un semn bun; înseamnă că mușchiul s-a umplut de acid lactic, ceea ce ajută creșterea.

Oprește-te, dacă ai:

Dureri articulare. În caz că acestea apar doar la primele repetări, înseamnă că greutatea este prea mare și, în timp, articulația va avea de suferit. Dacă apar constant sau rămân după antrenament, este un semnal de alarmă și trebuie găsită cauza lor. Până atunci, elimină sau modifică exercițiile care le cauzează; altfel, poți ajunge la artrite, rupturi de tendoane ori de ligamente.

Dureri fulgerătoare sau sfâșietoare. Indiferent cum apar, nu e bine. Fie că ai făcut o întindere sau o mică ruptură musculară, fie că te confrunți cu o crampă musculară ori o mișcare prea amplă a apăsat pe un nerv, trebuie să renunți imediat la acel exercițiu. Dacă durerea dispare, continuă antrenamentul cu alte mișcări. În caz contrar, mergi la un medic (ortoped sau de medicină sportivă) pentru diagnosticare.

Dureri de coloană. Cele fulgerătoare, care radiază în membre sau în torace, apar de obicei la exerciții care solicită coloana, dacă nu sunt executate cu atenție. Denotă o sensibilitate și, probabil, o ușoară degradare ale coloanei (o coloană perfect sănătoasă NU dă dureri). În caz că reapar, mergi la un kinetoterapeut, pentru a putea corecta exercițiul care cauzează dureri. Dacă acesta nu rezolvă problema, consultă un ortoped.

Dureri în piept. Mai ales dacă radiază înspre membre, gât sau spate, trebuie să oprești urgent antrenamentul și să mergi la un cardiolog.

Ține cont că multe dureri apar și din cauza execuției defectuoase a exercițiilor. Tocmai de aceea, îți recomand să lucrezi măcar câteva luni cu un antrenor personal, care te va monitoriza și se va asigura că te antrenezi corect.

 

Vlad Padina este antrenor personal, cu specializare în Kinetoterapie și motricitate specială, la World Class Fitness Center at Plaza România.